دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری ، فکر می کند . دست نوشته هایی شامل : تاریخ ، سیاست ، جامعه و ...

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری ، فکر می کند . دست نوشته هایی شامل : تاریخ ، سیاست ، جامعه و ...

در باب شیخ فضل الله نوری و سالگرد فوت مرحوم مصدق !

مدتها بود می خواستم تا در باب شیخ فضل الله نوری بنویسم ، مرجع تقلیدی که به زعم عده ای بدنبال مشروطه ی مشروعه بود و به زعم عده ای یک شیاد عقب مانده و سریال جعلی و پر از دروغ تاریخ مشروطه ما را به نوشتن این مهم مجبور ساخت !

از تاریخ تولد و محل زندگیش چیزی نمی نویسیم چراکه اهمیتی هم ندارد و بیشتر مطلب بر سر زمان مشروطه می باشد !


مطمئنا می دانید که شورای نگهبان از یادگار های وی برای جامعه فعلی ایران است !

روشن شدن هویت وی در تاریخ مشروطه ، حداقل مزیتی که دارد تکلیف جهان بینی شتر مرغی را روشن تر می کند که بالاخره شتر است یا مرغ ؟! بالاخره مردم سالاری است یا مسلک سالاری ؟!مشروعیت از طرف مردم داده می شود یا متولیان ؟!؟ حکومت حق مردم است یا مردم فقط نقش حضور در صحنه را دارند ؟!


آنچه که از تاریخ بر می آید این است که وی در مهاجرت کبری که به سمت قم بوده به همراه آیت الله طباطبائی و بهبهانی شرکت می کند و خواستار تحقق وعده های پیشین مظفرالدین شاه می شود و آنگونه که سید احمد کسروی مطرح می کند و دکتر مشکور هم مهر تاییدی برآن می زند ، گویا میان این سه نفر رقابتی بر سر مجتهد اولی شدن تهران بوده که در قم طباطبائی و بهبهانی شیخ را چندان مهم فرض نمی کنند و شیخ با دلخوری پیش از آنکه آنان با مردم به تهران مراجعت کنند به تهران باز می گردد .



از اینجا مخالفت های وی با مشروطه آغاز می شود و در آذر همان سال ( 1285 ) با عده ای بنیادگرایان اسلامی و امام جمعه ی تهران با تشکیل انجمن محمد (ص) از همه ی مسلمین می خواهد تا برای دفاع از شریعت اسلام در برابر مشروطه طلبان کافر در میدان توپخانه جمع شوند !

که جمعیت بسیار زیادی از درباریان شاگردان کلاس شیخ و لوطی ها و دهقانان اراضی سلطنتی و کارگران و فقرا و ... در این میدان جمع شده و شیخ فضل الله در نطقی بر ایشان فرمود : فکر برابری بدعتی خارجی است و بی ثباتی ها و تنزل های اخلاقی و تزلزل های فکری را به میرزا ملکم ارمنی بی دین نسبت داد !و با فحاشی های زیاد به لیبرال های مجلس و سوسیالیست ها و ... و تحریک مردم موجب آن شد که هر کسی که کلاه اروپایی داشت به عنوان مشروطه خواه بی دین مورد حمله و ضرب و شتم قرار گیرد !


در این میان به گفته ی کتاب حیات یحیی وی با گرفتن مبلغ 20 هزار تومان از دربار به نوعی پاداش این مخالفت هایش را هم می گفته !

مخالفت شیخ فضل الله با مشروطه عملا روحانیونی که در خفا از مشروطه بد می گفتند را اعتماد بنفسی داد و موجبات آن شد که مخالفت با مشروطه در بین روحانیون هم شکل تازه ای بگیرد .

آنچه که از سخنان شیخ فضل الله بر می آید این است که وی اعتقاد داشته که بعد فوت پیامبر ، کار سیاست با پادشهان است و کار دین با فقها !

این مسئله را در آنجا می توان یافت که وی در اعتراض به مشروطه خواهان می گوید : اگر مقصود اینان تقویت اسلام است پس چرا انقدر تضعیف سلطان اسلا پناه ( محمدعلیشاه ) را می کردند و چرا به همه نحو تعرضات احمقانه نسبت به سلطان مسلمین کردند !


صادق زیبا کلام در کتاب سنت و مدرنیته یکی از دلایل مخالفت شیخ فضل الله با مشروطه را آزادی بیان و قلم می داند !

وی می نویسد : شیخ فضل الله شریعت را مجموعه ای از باید ها و نباید ها می داسنت که نمی توان وی را درباره ی این باید ها و نباید ها مخیر دانست ! وی همچنین در مورد آزادی می نویسد : از نظر شیخ فضل الله در اسلام حق تعیین قانون و حاکم اصلتا با خدا و ابتدائا از خداست و بس و انسانها در این زمینه واجد هیچ حقی نیستند !


گویا از موارد دیگر اعتراضی شیخ فضل الله که هم زیبا کلام و هم کسروی و هم نظام السلام و یحیی دولت آبادی بر آن تاکید دارند نفس تساوی بین افراد است که در مشروطه مطرح شده بود !


وی اعتقاد داشت که شرع بین مسلم و غیر مسلم و کافر ذمی و کافر حربی تفاوت قائل است و تساوی در برابر قانون تلاشی از سوی بابی ها و بهائیان است برای فرار از مجازات اسلام والا تساوی در قانون اسلام ممکن نیست !

وی در ادامه مطرح می کند که اگر بشر قانون گذاری کند به معنای آنست که قوانین پیامبر کامل نبوده و ضرورت آن را تشخیص نداده که چنین باوری فرد مسلمان را از اسلام خارج می کند !


از دیگر مسائل مورد اعتراض وی مسئله ی تصویب قانون توسط اکثریت بوده که صادق زیبا کلام به نقل از زرگری نژاد می نویسد : در امور شرعی مبنای تصمیم گیری بر اساس اکثریت خلاف شرع است زیرا اساس قاعده اکثریت آرا در مذهب امامیه بی اعتبار است !


ارتجاع وی را زمانی بهتر می توان درک نمود که وی به ناظم السلام می گوید : ناظم الاسلام، تو را به حقیقت اسلام قسم می‌دهم. آیا این مدارس جدیده خلاف شرع نیست؟ و آیا ورود به این مدارس مصادف با اضمحلال دین اسلام نیست؟ آیا درس زبان خارجه و تحصیل شیمی و فیزیک عقائد شاگردان را سخیف و ضعیف نمی‌کند؟


مخالفت های وی با مشروطه و مشروطه خواهان موجب آن شد تا محمد علیشاه با سواستفاده از این وضعیت در نامه ای به شیخ موقعیت خویش را مستحکم کند ! وی در این نامه نوشت : حال که مکشوف داشتید تاسیس مجلس با قواعد اسلامیه منافی است و حکم به حرمت داده اید و علمای ممالک هم به همین نحو کتبا و تلگرافا حکم بر حرمت نمودند ، در این صورت ما هم از این خیال بالمره منصرف و دیگر عنوان همچو مجلسی نخواهد شد ؛ لیکن با توجهات حضرت امام زمان عجل الله فرجه در نشر عدالت و بسط معدلت دستور عمل لازم داده می دهیم ...


گذر زمان موجب آن شد که در دوم تیر 1287 عده ای اراذل و اوباش به رهبری وی و عده ای مرتجع به فریاد ما دین نبی می خواهیم مشروطه غربی نمی خواهیم به سمت بهارستان حرکت کنند و لیاخوف روسی به دستور شلیک توپ ، مجلس را به توپ ببندد ...


وی بعد از به توپ بسته شدن مجلس در نطقی گفت : به حمدلله کفرخانه با تایید ولی امر مسلمین ( محمد علیشاه ) ویران گردید و کفار و ملاحده و مفسدینی که در آنجا مامن گرفته بودند به مصداق و من یعمل مثقال ذره شراً یره به سزای اعمال و مفاسدی که علیه اسلام انجام داده بودند رسیدند .


هرچند همین مصداق آیه برای شیخ هم چندی بعد تکرار و شد مشروطه خواهان بعد از پیروزی وی را گرفتند و در دادگاه محاکمه کردند و وی با گفتن جملاتی شبیه این که نه من مرتجع بوده ام و نه سید عبدلله و سید محمد مشروطه خواه ، فقط محض اینکه مرا خوار و ذلیل کده کنار بزنند ، در نزد من و آنها موضوع ارتجاع مشروطیت در میان نبوده ... هم پرده از اختلافات وسیعش با دو مرجع بزرگ تهران یعنی بهبهانی و طباطبائی برداشت و هم از مواضع خویش بسیار عقب نشینی کرد !



دکتر مشکور در باب کشته شدن شیخ می گوید : اعدام شیخ اگرچه موجبات تاسف جمع کثیری شد ولیکن روحانیونی که در نهان و آشکار به مشروطه خواهان و مشروطه بد می گفتند را بشدت به هراس انداخت !


صادق زیبا کلام در آخرین جمله مربوط به شیخ می گوید : اگر وی در زمانه ی ما می زیست و همچنان بر مواضع خویش می ایستاد ، در آن صورت آیا هنوز هم مقام وی به حدی می رسید که نامش را بر بزرگترین اتوبان تهران بگذاریم ؟!


شاید بهتر باشد نتیجه را اینگونه بگیریم که اگر جلال آل احمد با گفتن جمله ی : من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غربزدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد . کسب حیثیتی برای وی کرد وگرنه همه کسانی که در دوره ی مشروطه زنده بوده اند و خودشان وقایع را دیده اند ، مثل کسروی و دولت آبادی و ناظم السلام و ... همگی بر ارتجاعی بودن وی تاکید داشته اند !


صائب مخور فریب ظاهر زاهد ......... که در گنبد ز بی مغزی صدا می پیچد


مانی 


=================================================


امروز ، ۱۴ اسفند ، سالروز فوت مردی است که دو سال جهان را لرزاند ! مردی که در وصیت نامه اش نوشته بود در کنار شهدای ۳۰ تیر خاک شود ولی ...



عکس فوق تصویر مرحوم بازرگان ، فروهر ، سحابی و ... را بر سر مزار مرحوم مصدق نشان می دهد .



عکس فوق تصویر مرحوم طالقانی را بر سر مزار مرحوم مصدق نشان می دهد .

روحش شاد !


توضیح : جمله نخست با مضمون کسی که دو سال جهان را لرزاند از مسعود بهنود در کتاب از سید ضیا تا بختیار است !


=================================================


به دستات بیشتر نگاه می کنم ...

گاهی اوقات که به گذشته ام نگاه می کنم٬ بعضی از خاطرات آن قدر مبهم و دور به نظر می رسند که به شک می افتم واقعا وجود داشته اند٬ یا اینکه فقط زائیده ی ذهن و تخیلات خودم بوده اند...  

کاش برابر تو قدری مهربان تر بودم ...



============================================


جملات هفته :

  1. آیت الله نوری همدانی : هر نظامی جز نظام ولایی طاغوتی است .
  2. الیاس حضرتی بعد از توقیف روزنامه اش ( اعتماد ) : دیشب آسوده خوابیدم ولی جامعه لطمه می بیند !
  3. همسر شهید باکری در پاسخ به ادعای روزنامه رسالت مبنی بر فرار میر حسین از مهلکه در خانه وی : رسالت داستان می گوید !!!!
  4. محمود احمدی نژاد در جمع مردم بیرجند : مستکبران جهان در حال افول و اضمحلال هستند . وی همچنین در ادامه صحبت هایش مدعی شد : مستکبران جهان بزرگترین مانع ظهور امام زمان هستند .
  5. آیت الله مکارم شیرازی : دستگیر شرور درجه اول کشور عنایت امام زمان است .
  6. حبیب الله عسگر اولادی : با امکاناتی که در ایران در دریاها و جنگل ها و معدن غنی و ... که داریم ، می توانیم براحتی 200 میلیون نفر در وسعت یک میلیون و 460 هزار کیلومتر مربع را اداره کنیم .
  7. سردار احمدی مقدم : در پرونده قتل های سریالی آبادان ، پلیش یک متهم را گرفت که وی به قتل ها اعتراف کرد ولی روند قتل ها همچنان ادامه داشت و با دستگیری قاتل اصلی ، فرد متهم که به قتل ها هم اعتراف کرده بود آزاد شد !!!!! که در این رابطه از قاضی و پلیس و آگاهی آن ناحیه شکایت هم شد !
  8. سید حمید روحانی : بهتر است با اعدام دسته جمعی مخالفان ریشه فتنه را خشک کرد !
  9. معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه به تصویب درآمد 40هزار میلیارد تومانی یارنه ها در صحن مجلس امیدواریم، گفت: در صورت تصویب نهایی رقم 20 هزار میلیارد تومان، توزیع نیمی از این درآمد به صورت نقدی بین مردم تورم حاصل از اجرای طرح را جبران نمی کند و قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

=========================================


تقریبا همه ی دوستان رو لینک کردیم که اگر کسی از قلم افتاده خودش توی کامنتا بنویسه .

انشالله یه آپ دو روز قبل عید می کنم که مضمون خاصی نخواهد داشت ولی وجودش برای خودم خیلی مهم هست .


نظر هم بدید ، مایه دلگرمیه ...


مانی

نظرات 28 + ارسال نظر
دختر ماه جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:21 ب.ظ http://sokoote-sarshar.blogsky.com/

سلام رفیق مرسی که سر زدی...باز هم مثل همیشه عاشق پارت احساسی شدم...جملات هفته هم که حرف نداشت...مشخصه فراوون مطالعه داری...
خوشبختی !چون دستاشو داری که بهش نگاه کنی...
هنوز فرصت باقیست برای تمام ای کاش ها و افسوس ها و اگرها!!!

علی جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:43 ب.ظ http://www.pars.im

سلام دوست گلم [گل][گل][گل]

وب قشنگی داری واقعا بهت تبریک میگم [قلب] کارت حرف نداره عزیز [گل]

اگه دوست داری از وب قشنگت درآمد داشته باشی یه سر به سایت زیر بزن

http://www.pars.im

سایت واقعا عالیه ای هست کارش حرف نداره[بوسه]

این رو برای این نمیگم که خودم عضوش هستم چون کارش با همه سیستم های کلیکی دیگه فرق داره میگم بزار چند تا از مزیت هاش رو بگم

برای هر کلیک تا 80 تومن پول میده که این واقعا عالیههههههههه

هیچ کلیکی رو الکی حذف نمیکنه ( این بزرگ ترین خوبی این سیستمه )

پشتش یه تیم مدیریتی عالیه و به بهترین شکل ممکن مدیریت میشه

پرداخت هاش کاملا تضمین شدست هر موقع درخواست بدید 24 ساعت بعد پول تو حسابتونه

کار باهاش خیلی راحته [قلب]

حد اقل پرداختش فقط و فقط 9000 تومان هست که 2000 تومانش رو هم همون اول هدیه عضویت میده که این واقعا عالیهههه و مزیت عالی این سیستمه نسبت به سیستم های دیگه

امکان عضو گیری و دریافت پورسانت از زیر گروهاتون این واقعا عالیه یعنی خیلی عالیه

دوست من اگه خواستید عضو بشید حتما از لینک زیر عضو بشید [بوسه][قلب]

http://www.pars.im/signup.php?from=ali222&ref_code=a6d8e04479f67f3e58d048d1d6ab64cc

یا موقع عضویت ای دی منو به عنوان معرف وارد کنید

ali222

دوست عزیز سایتت هر چقدر هم بازدید داشته باشه باز هم میتونی ازش درآمد کسب کنی

مطمئن باش اگه 100 تا هم روزانه بازدید داشته باشی باز هم میتونی درآمد خوبی داشته باشی از این سیستم

عضو شو کدش رو تو وبت بزار بعد هر موقع به حد نصاب رسید در خواست پرداخت کن همین هیچ کار دیگه ای هم لازم نیست بکنی همین کد مخصوص بلاگ فا هم میده [قلب]

من که ازش واقعا راضی هستم این آدرس وب منه من که واقعا ازش راضی هستم

http://1900.mihanblog.com

عضو بشید از تک تک بازدید های وبتون درآمد کسب کنید

حداقلش اینه که هزینه کارت اینترنت و زمانی که صرف سایتت کردی رو در میاری پس این فرصت رو از دست نده

از دامینش هم اعتبار سایت مشخصه کارشون حرف نداره

http://www.pars.im

امیدوارم عضو بشی و درآمد خوبی هم کسب کنید منو هم دعا کنید مطمئن باشید پشیمون نمیشید

پس یه امتحان کنید

دوستون دارم

بای[بوسه]

نگار جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 06:29 ب.ظ http://melod.blogsky.com

مااانییی فک کنم بلاگت یه منبع تحقیق عالی برای رشته های مرتبط باشه کاش عمران می خوندی ؛-)
پس با این حساب رو خیابونای شهرمون اسم یه مشت - بگیم ستیزه جو سنگینی می کنه!
بی ربطه ولی نوشته ات منو یاد کتابی به اسم ّ دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد ّ انداخت . مال انتشارات نیلوفره ..
کتاب قشنگیه.

اردیبهشتی جمعه 14 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:21 ب.ظ http://www.fatemehrajabi.persianblog.ir

سلام...
می دونی بزرگترین دروغ دنیا چیه؟!! بزرگترین دروغ دنیا اینه که آدم خوبه قصه به آدم بده بگه : تاریخ درباره ما قضاوت می کنه!!!!!
چون تاریخ اغلب اشتباه قضاوت می کنه یا بهتره بگم اگه تاریخ این چیزیه که به خورد ملت می دن پس تاریخ عوضی ترین قاضی دنیاست!!
تاریخی که بر اساس نظر یه آدم نوشته یشه که تاریخ نیست انشاست مثلا وقتی میگن امام خمینی گفته مصدق بی دین بوده و شیخ فضل الله مشروعه خواه اصیل ( حالا اگه واقعا گفته باشه!!) پس حالا ما تاریخو یه جوری بنویسیم که با این حرف جور دربیاد دیگه تاریخ نیست که دیکته ست!! مرده شور این تاریخو ییره!!!

محبوبه شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:06 ب.ظ http://dandooneh.blogfa.com

اولا که از برگشت تون خیلی خوشحال شدم . دوما از پاسخ دیپلماتیکی که دادین بی نهایت ممنونم :-) سوما اش رو هم می خونم در مورد متن می گم

محبوبه شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:25 ب.ظ http://dandooneh.blogfa.com

در مورد شیخ فضل الله تا حالا این مطلب رو نشنیده بودم . اتفاقا چند روز پیش برام سوالی در موردش پیش اومده بود ... از چه منبعی مطالب گفته شده توسط وی رو استخراج کردی ؟ به هرحال مرسی به موقع بود . البته تضاد در دنیای سیاست و دین خیلی زیاد اتفاق میوفته . این هم یک نمونه ی دیگه

۱- ایران میان دو انقلاب آبراهامیان
۲- سنت و مدرنیته صادق زیبا کلام
۳- تاریخ مشروطه کسروی
۴-حیات یحیی از یحیی دولت ابادی
۵- تاریخ بیداری ایرانیان از ناظم الاسلام کرمانی

سید محمد علوی یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:03 ب.ظ

اندیشه های واقعی و دور از ریا و اغراقی دارید...

درباره شیخ فضلالله نوری هم گفتنی است که ضربه ای که این شخص به ایران زد.چنگیز خان مغول نزد!!!
البته نظر شخصی بنده است
در مورد بزرگ بودن دکتر مصدق درست نوشتید فقطگاهی با دیدن عکسی از بازرگان و سحابی و فروهربه شدت خشمگین می شم!!!!!نمیتونم درک کنم که این اشخاص بزرگ با این تفکرات بزرگ به دکتر بختیار شریف پشت کردند و با یک فرد یکدنده و فریبکاری چون خمینی دست همکاری دادند...این موج سورای دور از انصاف مهندس بازرگان ضربات بزرگی به پیکر ایران زد.

عقوبت آن را امروز می بینیم..یاد باد دکتر مصدق
یاد باد شاپور بختیار
و البته یاد باد مهندس بازرگان و سحابی ولی حیف/////

بی انصافی می فرمائید ...

عنیات دارید که شاه اول می خواست به سحابی پیشنهاد وزارت بدهد که سحابی گفت کشور مثل یک ساختمانی که در حال فرو ریختن است دارد می ریزد و کارش نمی توان کرد ...

ولی در مورد جاده باز کنی سحابی و بازرگان و فروهر و ... نمی تونم بگم موافقم یا مخالف ولی بدون شک ۷۰ درصد انقلاب ایران برعهده نهضت آزادی بود .

نکته آخر هم اینکه متنتان بسیار من رو به فکر برد ! ممنون !

با اینکه نمی شناسمتان ولی خوشحال می شم باز هم مارو در نظراتتون سهیم کنید !

shadow دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:26 ب.ظ http://www.kashkool144.blogfa.com

اگه از نظر حضرت آقای مانی(مرد همیشه معترض) شعر با مضمون اجتماعی بند تنبانیه،ما هم از این فتوا تبعیت می کنیم.

مژگان دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:04 ب.ظ http://mkh67.blogspot.com

آمده ام که سر زنم،بغض تو را به سر برم:D
اولا از اینکه بنده را نیز لینک نمودید بسی سپاس گزاریم.
دوما این پست برای تنویر افکار ما بسی لازم بود چرا که روزگاری در همان دبیرستان فرهنگ استادی داشیم می فرمود:این گور به گور شده شیخ فضل الله(با عرض پوزش از حضار) به این خاک خیانت کرد.بعد کتاب می خواندیم که خدایش رحمت کناد این مرد شریف را که از هل دهندگان مشروطه در ایران بود و خود را به اجنبی نفروخت و غیره و ذلک.خلاصه بهره بردیم...
راستی گفته بودم من عاشق این جملات هفته اینجام؟گفتم...
بعدشم که خدا بخواد همین روزا به روز میشیم .

نیما دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:31 ب.ظ http://nimazn.blogfa.com

پل شیخ فضل الله از رو سنارخان رد میشه !

کرامت دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:06 ب.ظ

مانی جان ، ده روزی که دنیا را لرزاند درباره ی انقلاب ِ اکتبر نوشته شده ، حالا بهنود هم جو گیر شده و مصدق رو در حد ِ لنین دیده ... چی می شه گفت ؟

خوب من این رو نمی دونستم که الهام این جمله از کجاست و به رسم امانت نوشتم که اون جمله از بهنود هست چون در کتاب از سید ضیا تا بختیار بهش اشاره می کنه ...

راستی من شما رو می شناسم ؟ :d

پریسا مهاجر سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:38 ق.ظ

بعد از خوندن متن ،اولین فکری که ناخوداگاه تو ذهنم اومد ،تکرار تاریخ بود. سوء استفاده یه سری آدم کلاش از ناآگاهی مردم،
واینکه هر چیزی که دلخواه خودشونه از هر راهی که شده وصلش می کنن به دین و از هر چی هم که خوششون نیاد(منافعشون رو تهدید کنه)به کمک همون دین از سر راه برداشته می شه.چقدر شبیه همند سال ها و اتفاقات!!!!
----------------------------
نمی دونم مذهب جه طور در وجود ما مردم نهادینه شده،که هر جا موضوعی رنگ و بوی مذهبی پیدا می کنه دست و دلمون می لرزه.تا افرادی مثل شیخ گفتند مدارس خلاف شرعه و بچه هارو گمراه می کنه،مردم بچه هاشونو کشیدن بیرون ازش،تا گفتند برابری بدعتی خارجی ست، همه پشتشون تکبیر گفتن، در صورتی در قرآن آمده: انسان ها با هم برابرنند مگر در میزان تقواشون. که سنجش اون هم نه وظیفه ماست و نه در توان ما(منظور کل ابنا بشر،آخوند و غیر آخوند هم نداره!)و...
--------------------------------
تو متن گفتی : "وی اعتقاد داشته که بعد فوت پیامبر ، کار سیاست با پادشاهان است و کار دین با فقها !" ،یعنی افکار سکولاریستی در مورد حکومت داشته؟!!
----------------------------
پیشانی ار ز داغ گناهی سیه شود
بهتر ز جای مهر نماز از سر ریا.
نام خدا نبردن از آن به که زیر لب
بهر فریب خلق بگویی خدا، خدا(فروغ)

۱- ....
==========

۲- ....

==========

۳- نه بابا این بابا کلی فحش به لیبرال ها می داده .
این اصلا بحثش ارتجاع هست . اعتقاد به این داره که سلطنت تا زمان قیام امام زمان یک امر طاغوتی هست .

از طرف دیگه نمی دونم توی متن اشاره کردم یا نه ( چون متنام رو هیچوقت نمی خونم ) ولی این بابا با تفکیک قوا مشکل داشته ُ چنین آدمی مطمئنا سکولار فکر نمی کنه .

===========

یه کامنت خصوصی هم دادی که فکر کنم دچار سوتفاهم شدی .
منظور من بحث در مورد حکومت و دولت فعلی با بسیجی های دانشکده در سالن مطهری بود ! فکر کنم من بد مطلب رو به شما گفتم :d

eli imanipoor سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:12 ب.ظ

آمدم
خواندم
نظر نداشتم
رفتم
متن خوب بود مثل همیشه...این روزها هر جا که میرم دلم میخواد برای همه بهاریه بنویسم....
میان این همه تنهایی :تنهایی تنهاتر شدن ..تنهایی تنهاتر بودن صد ماه گوشه آسمان منتظر طلوع است و هزار ستارهئ در شوق فریبندگی و ما هنوز تاریکیم...همین

"...و من نیز بهار را به خدا می بخشم
و دلم را به شعر
به شعور
و به شاعرانی که در سطور فضا
بهانه های غریب تنهایی را
و آوازهای خفته ی مهربانی را
و پیاله های خالی دوستی را
رج می زنند.
و این فرش نخ نما شده را
به همه ی بی خانمان های جهان
به قیمت یک لبخند
هدیه می کنم.
و وصیت می کنم:
آیه های هزار توی بی رنگی را
در بستر خمار الود سحر
در چهلمین دانه ی تسبیح
به پرستویی بدهید که
بیست وچند سال
پیام اور بهاری بود که هرگز نیامد... ."
شعر از بیژن نجدی
با آرزوی یک سال خوب خوب خوب
با احترام

محمد حسین نجفی سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:15 ب.ظ http://www.mohamadhn .blogfa.com

این مردک دلقک رو اگه از همه گنداش چشم پوشی کنیم .همین ماجرای شورای نگهبان خودش دلیل کافی و قانع کننده ای برای اینکه اسمش رو به فاضلاب تاریخ بسپریم..هر وقت اسمش رو تو تابلوهای اتوبان ها می بینم نم دونم باید بخندم یا فحش بدم!!؟واما مصدق.مصدق ..فاصله بین این دو شخصیت غیر قابل قیاسه فاصله لین شعور و حماقت

سارا چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 06:09 ب.ظ http://sara-r.blogsky.com

ی پیشنهاد دارم!
اونم اینه که واسه عید سیاسی- اجتماعی ننویسید. بهاری بنویسید.
چطوره؟
مطلبتون خوب بود. به جرات میگم که هیچی از شیخ فضل الله نمی دونستم!

من چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:20 ب.ظ

مانی جان مثل همیشه کامل و روشنگر و عالی بود
واقعا دستت درد نکنه
2تا عکست هم خیلی خدا بود.
اگه ممکنه از این سری که آپ میکنی یه کتاب هم معرفی کن برای خواندن+لینک دانلود
مرسی!

پسری از کاتالونیا ؟!

روش حتما فکر می کنم . ممنون

علوی چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:25 ب.ظ

با سلام

درباره نقش انکار ناپذیر بازرگان و سحابی و.. در انقلاب هیچ گونه بحثی نیست و اتفاقا انتقاد بنده نسبت به ایشان همین موضوع هست!
وقتی این گروه با افکار بزرگشان ولی با رفتارهایشان به جای اصلاح مملکت به فکر ویران کردن ساختارهای آن هستند ,باید به آن ها خرده گرفت...شاید تشنه قدرت بودن , شاید عدم آگاهی از سرانجام کشور...نمی دونم شاید هم قسمت ما این گونه بود , و از اونا کاری ساخته نبود...
به نظر شخصی من بهمن و انقلاب ۵۷ برگ سیاهی در تاریخ کشور ماست...انقلابی که منجر به کشتار بی رحمانه گروه های مختلف مردم و بزرگانی چون هویدا و... و ارتشیان مقتدر ایران شد...اینا رو من به پای گناهان امثال بازرگان می ذارم ,اگر گناه بزرگی نداشتند اما حداقل نقش کوچکی در به قدرت رسانیدن افرادی با افکار فداییان اسلام یا خلخالی و دیگران داشتند....
آیا اونا سرنوشت تلخ انقلاب ها را نمی دونستن؟ یا می دونستن؟!!

راستی یک مطلب توی یک وبلاگ ,بدون منبع ,دیدم: اونو تایید می کنید؟
این مطلب:
--------
بازخوانی سخنان عزت الله سحابی در سال :59
رفتار نواب باید برای ما الگو باشد

گروه تاریخ: بازخوانی سخنان عزت الله سحابی از چهره های شاخص ملی – مذهبیدر سال 59، به مناسبت سالروز اعدام انقلابی رزم آرا در 16 اسفند 1329 پیرامون فداییان اسلام بطور عام و شهید نواب صفوی به طور خاص حاوی نکات قابل توجهی است.
به گزارش رجانیوز، فداییان اسلام که نقش تاریخی آنان در به ثمر رساندن ملی شدن نهضت نفت قابل انکار نیست، طی سالهای اخیر همواره مورد هجمه تجدیدنظرطلبان و روشنفکران بوده است. به گونه ای که طی سالهای حاکمیت دوم خرداد بسیاری از روزنامه های زنجیره ای و هم چنین چهره های این جریان، فداییان اسلام را خشونت طلب، افراطی و تندرو توصیف نمودند لکن سخنان تاریخی عزت الله سحابی پیرامون این گروه و شخصیت شهید نواب صفوی در سال 59 از آن رو حائز اهمیت است که این سخنان در تضاد کامل با اظهارات و مشی فعلی این طیف فکری قرار می گیرد.
سحابی در قسمتی از گفتگوی خود با روزنامه جمهوری اسلامی مورخ 27 دی ماه 1359 به توصیف آشنایی خود و نواب صفوی و برخی از فعالیت های وی می پردازد:
« نواب تا پایان سال 31 در زندان بود و اوایل سال 32 آزاد شد. ما آن موقع در انجمن اسلامی دانشگاه فعالیت می کردیم و با نواب آشنا بودیم و در ملاقاتی که با او کردیم، متوجه همفکری خود با او شدیم. در آن دوران، ما دانشجو بودیم و در سطح روشنفکری کار می کردیم؛ ولی بین ما وحدت نظر وجود داشت. نواب در اردیبهشت سال 32، به اردن، مصر، عراق و فلسطین سفر کرد. آن روزها به دنبال ملی شدن نفت ایران، در میان مصری ها شور و هیجانی برای ملی کردن کانال سوئز مصر به راه افتاده بود. نواب در مصر سخنرانی مفصلی کرد و اخوان المسلمین را سخت تحت تأثیر قرار داد؛ آن قدر که جمال عبدالناصر، حضور او را در مصر جایز ندید و بسیار محترمانه اخراجش کرد»
وی در ادامه به ذکر گوشه هایی از تقابل نواب با رژیم پهلوی پرداخته و از روحیه ی ضد فساد و ضد قدرت نواب تجلیل می کند:
هنگام کودتای 28 مرداد، نواب در بغداد بود و روی سوابقی که با مصدق داشت، در مصاحبه ای، از سقوط حکومت او اظهار رضایت کرد. او در آذر سال 32 به ایران برگشت و ما در ملاقاتی که با او داشتیم، درباره فساد زاهدی و اعوان و انصارش با نواب صحبت کردیم. البته او خودش هم در جریان امور بود و از همان لحظه تصمیم گرفت که با رژیم کودتا کنار نیاید. دولت کودتا که از مواضع ضد مصدق نواب آگاه شده بود، سعی کرد به او نزدیک شود؛ اما نواب، مبارزه با رژیم را آغاز کرده بود. در دی و بهمن 32، در جریان انتخابات دوره هجدهم مجلس، افراد وابسته به رژیم سعی کردند او را به پذیرش مقام وادار کنند؛ اما نواب زیر بار نرفت. حتی به او پیشنهاد پول هم دادند؛ ولی نواب قاطعانه رد کرد. دوستان نواب، بی آنکه او را در جریان امر قرار دهند، او را از قم کاندیدای مجلس کردند. نواب به محض اینکه متوجه شد، دستور داد همه اعلامیه هایی را که برای این کار چاپ شده بودند، بسوزانند و حاضر نشد کاندیدای مجلس شود. به این ترتیب، رژیم متوجه شد که نواب با او سر سازگاری ندارد»

دوست عزیز جناب علوی

از نظر من همکاری دو فرد یاد شده ( بازرگان و سحابی ) با بختیار در آن مقطع جز بد نامی ابدی برای نهضت آزادی و ملیون چیزی نداشت !
اگر می توانستند پهلوی ها را بر فرض محال حفظ کنند که تجربه ی مرحوم مصدق تنها 20 سال ازش گذشته بود و بی شک آن شاه دیکتاتور مجالی نمی داد و باز هم همه را قلع و قمع می کرد و اگر هم نمی توانستند حفظ کنند برای همیشه به تابوت بد نامی ابدی می رفتند .
چه آنکه مرحوم بازرگان در سخنرانی هایی در دهه شصت تاکید می کند که مرحوم طالقانی به وی گفته بودند که این اقایان صفا ندارند و براحتی از شما استفاده ابزاری می کنند و مرحوم بازرگان از سر احساس وظیفه دست به چنین کاری می زند .

در مورد مطلبی که قرار داده اید .

اول اینکه راوی عزت الله سحابی است و نه یدالله سحابی ( بنده به یدالله ارادت دارم :d
و عکسی هم که از سحابی هست همان یدالله هست که از بنیان گذاران نهضت آزادی است .

دوم چیزی که رجا نیوز بذاره که تکلیفش روشنه .

سوم هم اینکه معمولا چنین مستنداتی با بریده ای از روزنامه ماخذ منتشر می شود که ...

چهارم هم اینکه پیشنهاد می کنم این مطلب رو از مرحوم سحابی بخونید
http://news.gooya.com/politics/archives/2008/04/070151.php

پنجم هم اینکه ممنون که سر می زنید . فقط من شما رو می شناسم یا خیر ؟

رحمانی فریبا پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:40 ق.ظ

سلام
ممنون وقتی بغضی از این مطالبتونو می‌خونم بعدش فکر می‌کنم که انگار 7 8 تا کتابو با هم خوندم... خیلی خوبه....
راستش من خوب نبودم! فکر کنم آقای مصدق داشت مطلبید که از نزدیک ببینمش!!
مریض بودم...سندش هم هست

مثل اسناد وزارت خارجه اون اقا ؟!

البته سند هم جدیدا برای عدم ظهور امام دوازدهم ارائه کرده اند .

خوزه پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:55 ب.ظ

خداییش تا اسم این شیخ میاد آدم یاد کیوسک می افته .

پریسا پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:11 ب.ظ http://khalvatkadeh69.blogfa.com/

سلام آقا مانی.
ممنون که لینکم کردی.
ماشاا... به روحیه این حمید روحانی!!!!
بعضی ها حرفایی میزنن که آدم...

-----

برای من گاهی تخیلاتم اینقدر قوی و پر رنگ میشن که جای خاطره رو برام میگیرن!

محبوبه یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:46 ب.ظ http://dndooneh.blogfa.com

چرا آپ نمیشه اینجا ؟
برات آرزوی سرزندگی و شادابی می کنم

ملیسا دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:02 ق.ظ

سلام
عالی بود
واقعا لذت بردم.جالب بود.
راستی حمید روحانی نسبتی با حسن روحانی داره؟

تا جاییکه بنده می دانم خیر !

محبوبه دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:20 ب.ظ http://dandooneh.blogfa.com

برات سال خوبی رو آرزو می کنم

همچنین بنده برای شما

sam سه‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:04 ق.ظ http://ssaba.blogsky.com

انصافا وبت خیلی با حاله

دختر پاییز چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:07 ق.ظ http://carnet69.blogfa.com/

سلام.
ای بابا. با این حرفا کتابای تاریخمون رو باید دسته جمعی بریزیم تو سطل زباله...

مطمئنی همه ی این چیزارو با مطالعه داری میگی؟
یعنی بعد از مطالعه به این نتیجه رسیدی یا یه پیش داوری هم باهاش بوده؟

سوال سختیه ...

در مورد مصدق بدون شک بخاطر مطالعه در مورد بازرگان و ... هم ایضا ولی شاید در مورد شیخ فضل الله کمی مغرضانه مطالعه کرده ام ...

shadow چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:06 ب.ظ http://www.kashkool144.blogfa.com

سلام مانی(مرد همیشه معترض) به روزم بیا یه کم اعتراض کن ما بخندیم
عیدت مبارک

قصه گو شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:21 ق.ظ http://khodetbash.blogfa.com

هوای ریه هایت را بیرون ده و گوش بسپار به صدای نغمه ی بهار
سلام دوست عزیز...
خوشحال میشم تبادل لینک کنیم
منتظر حضور سبزت هستم

پسر آندرومدایی چهارشنبه 4 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 02:57 ب.ظ http://the-man-of-night.mihanblog.com/

سلام دوست عزیز. من یه چند وقتی هست که مطالبت رو مرور می‌کنم و باهات بسیار حرف‌ها دارم. فقط می‌خواستم این رو بپرسم که احیاناً بلاگ اسکای، به قوانین جمهوری اسلامی پایبندی دارد؟ یعنی در صورت انتقاد تند از مقامات حکومتی، وبلاگ را خود سرویس مسدود خواهد کرد؟

من تا حالا ندیدم جز وبلاگهای مستهجن بلاگ اسکای چیزی رو ببنده ولی خوب تابع قوانین جمهوری اسلامی هم هست و این رو هم اضافه کنم که تا حالا ندیدم که وبلاگ هایی که مثل من فقط نقد می کنن مشکلی براشون ایجاد شده باشه و ...

در هر حال من بلاگ اسکای رو توصیه می کنم به همه ...
چون بر خلاف بلاگ فا و امثال هم انصافا هم امکاناتشو بیشتر داره می کنه ( اصلا الان با پارسال قابل مقایسه نیست )

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد