دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری ، فکر می کند . دست نوشته هایی شامل : تاریخ ، سیاست ، جامعه و ...

دست نوشته های یک مانی

دست نوشته هایی از سوی کسی که بر عکس بسیاری ، فکر می کند . دست نوشته هایی شامل : تاریخ ، سیاست ، جامعه و ...

زندانی به وسعت تفکر دینی ، و این است ابتکار تاریخی !!!

زندانی به وسعت تفکر دینی ، و این است ابتکار تاریخی !!!

تقریبا سه روز هست که وقت آزاد تری نسبت به گذشته دارم و بالطبع فرصت اینترنت آمدن و جستجو کردن در انواع و اقسام سایت ها برام راحت تر شده . 

خواندن خبر هایی از جمله تجاوز فلان گروه پسر به یک دختر و یا کلاهبرداری یک پزشک از 15 تا زن بیوه و مصاحبه بازیکنان و مربیان استقلال و پرسپولیس معمولا در رنج  پر بازدیدترین خبرها قرار می گیرد و اگر هم جایی بماند به انصراف خاتمی و سو گیری انتخابات به طرف میر حسین و ... ختم می شود . 


صحبت امروزم نه استقلال هست  و نه پرسپولیس و نه بزهکاری عده ای بیکار که جز دید زدن نوامیس مردم کاری ندارند و نه قرار است زنانی را بخاطر ساده بودنشان در باب کلاهبرداری های صورت گرفته زیر سوال ببرم !!

صحبت فراتر از این صحبت ها است و اینجا شاید گوشه ای از آن به انسان ختم شود ولیکن در حقیقت به کرامت انسانی مربوط است .


شاید موضوعی که باعث شد دست به نوشتن ببرم خواندن خبری بود با این تیتر :


ابتکار حماس برای ازدواج همسران شهدا


متن خبر بسیار ساده و گیراست :


پایگاه‌های خبری فلسطینی اعلام کردند، جنبش مقاومت اسلامی حماس در یک ابتکار عمل جدیدی اعلام کرده هر کس با یک زن شهید ازدواج کند، پاداش دریافت خواهد کرد.
به گزارش شیعه آنلاین، این پایگاه‌های خبری فلسطینی در ادامه افزودند: جنبش حماس با این کار قصد دارد اولا زنان بیوه و کودکان یتیم را از بی سرپرست بودن نجات دهد و دوما جوانان را به ازدواج ترغیب و تشویق کند.
این پایگاه‌های فلسطینی در ادامه نوشتند: البته حماس برای مردان و جوانانی که قصد انجام چنین ازدواجی را دارند، تعدادی شرط قرار داده است. یکی از این شروط این است که اگر ازدواج با زن شهید ازدواج دوم فرد است، باید حتما ثابت شود که توانایی اداره و سرپرستی دو خانواده را دارد. شرط دوم این است که او فردی با اخلاق و مؤمن باشد تا از روی هوس این کار را انجام ندهد.
کارشناسان مسائل اجتماعی در این باره می‌گویند: چنین طرحی می‌تواند به عدم فاسد شدن جامعه غزه کمک کند به ویژه اینکه تعداد زنان بیوه در جنگ اخیر 22 روزه ارتش صهیونیستی علیه غزه به شدت افزایش یافته است.
دسته‌ای دیگر از کارشناسان نیز این طرح را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کردند که چنین طرحی موجب افزایش تعداد دختران ازدواج نکرده می‌شود.


لینک خبر 


لازم به تذکر است که من اساسا با روح این ابتکار شرم آور که عملا کرامت حیوانی هم در آن رعایت نمی شود مشکلی ندارم و مشکل اصلی من با این تفکر ارزش گذاری روی یک زن است !!

اینکه به جماعتی برای آنکه لطف می کنند و نمی گذارند که یک وقت خدایی نکرده عده ای زن بی شوهر بمانند جایزه بدهند نه در مخیله ی من می گنجد و نه اینکه الان قرن 5 هجری هست که بر حسب سنت رسول الله کسی بخواهد فردین بازی در بیارود و بعد هم اسمش را بگذارند فداکاری و ابتکار !!!


آری ، ابتکار است ؛چرا که  این تنها هنریست که از امتی جاهل صادر می شود ، وگرنه در هیچ مملکتی اینگونه وقاحت ها دیده نمی شود و به حقیقت که حقوق بشر برای ایشان سنگین و گنگ است و بهتر است ابتدا به ایشان حقوق حیوانی آموزش داده شود !!


طبق آمار تعداد کشته شدگاه غزه 1400 نفر بر آور شده بود ( آن هم با کلی تردید چرا که تا سه روز قبل از این آمار تعداد کشته ها کمتر از 100 نفر بود ) با فرض همین 1400 نفر ، بی شک سهمی را باید به زنان بگذاریم و سهمی را به کودکان و سهمی را به جوانان بدون همسر و نهایتا عده ای که شاید تنها یک چهارم این جمعیت را تشکیل دهند باقی می ماند که ...


هرچند من به جنبش حماس این حق را می دهم که به فکر این ابتکارات هنری بیافتد چرا که مسئولان جهاد و سازندگی ایران با صرف هزینه و تخصص بسیار ، در حال ترمیم خرابی ها هستند و دوستان حماسی با فراغ خاطر می توانند به این آسیب های اجتماعی بپردازند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


همه اینها در حالیست که اصلا هم مهم نیست که ما در آغاز سالی هستیم و باز هم اصلا مهم نیست با تورم غیر رسمی 30 درصد و رسمی 19 الی 20 درصد و گرانی های شب عید ، چند میلیون ایرانی در مقابل خانواده هایشان شرمنده هستند و باز هم مهم نیست که اصلا آیت الله مکارم شیرازی دیروز افاضات فرمودند که چهارشنبه سوری باید حذف بشه چون یه عمل بی خود هست و اصلا هم مهم نیست که محمود احمدی نژاد امروز صبح آقای مشائی که پدر عروسشان هست را به سمت دیگری نیز با حفظ سمت در وزارت ، سمت دادند و باز هم مهم نیست که زنی فحاش با نام فاطمه رجبی همسر غلام حسین الهام در طی نامه ای با لحن بسیار گستاخانه ای میر حسین را تادیب کرده اند !!


مهم آنست که با خواندن این حکایت تاریخی ، نتیجه گیری این متن را خود بدست آورید :


(( نقل است که در زمان سقوط اصفهان در زمان شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی که افغانان ، اصفهان را محاصره کرده بودند و قحطی در اصفهان بی داد می کرد ، شاه سلطان حسین و عده ای از علمای درباری داشتند در درون دربار بحث این را می کردند که اگر  کشمش در عدس پلو پف کند حرام است یا حلال !!!!؟!؟ ))



مانی


===============================================


این هم از آخرین آپ در سال 1387 .


جا داره چند تا مطلب رو تلگرفی و به سبک تست های کنکوری بگم :


1- 29 اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت هست ، جنبشی که مرحوم مصدق در آن نقش جدی را داشت و جا دارد از شخصیت هایی مثل دکتر فاطمی نیز در این میان یادی کنیم .


2- خیلی دلم گرفته ، بقول یکی از مطلبای پوریا ؛ باز هم انکار می کنی عطر تن ات را؟؟


3- سال 1387 شاید یکی از بدترین سال های زندگیم بود و واقعا پر از سختی و مشغله بود و امیدوارم مشابهش دیگه تکرار نشه !!


4- نکته آخر هم اینکه فقط دو سه روز به سال جدید مونده و همه خیابونا شلوغ شدن و خرید عید و حراجی های مربوطش یکی از جذابترین بخش های این ماجراست و من در عوض سعی می کنم از خونه خارج نشم و بیشتر تنها باشم ، عید هم که بشه با  عیدی  و دیدن انواع اقسام خر و گاو های عاشق که بصورت عروسک هستند و این اقوام هنر دوست ما خیلی بهشون علاقه دارن می گذره و فکر نکنم اتفاق خیلی خاصی داخلش بیافته بجاش امیدوارم عید شما یکنواخت نباشه .


تا یادم نرفته بگم ؛ مبارکه انشالله !!


موفق باشید و سربلند 

مانی

زوال یک تفکر دینی ، جنبه هایی از پوپولیست فکری

زوال یک تفکر دینی ، جنبه هایی از پوپولیست فکری !!


کافیست کمترین مطالعه ای در مورد قرون وسطی داشته باشید تا با تیترهایی مانند بخشش گناهان در مقابل پول و حمام نکردن و تفتیش عقاید و جبر و ... آشنا باشید . 


بیاد دارم که هرگاه در جمعی که عده ای از حضرات حضور دارند جمله ی معروف مارکس مبنی بر دین افیون توده ها را کسی نقل می کرد و همگی بر آن نقد می کردند و این وسط همه نیز به قاطعیت هرچه تمامتر عرض می کردند که ای آقا این جله فقط در مورد کلیسا صدق می کنه که خون ملت رو کرده بود تو شیشه و اون مسیح هست که چنان بلایی را آورد بر سر اروپا که در چند قرن که به وسطی مشهور شد باعث شد مردم از دین زده شوند و در این میان اگر رونقی در تفکر بود نیز بسوزد و ...


همیشه ذهنیت های من بر حول همین مسائل می چرخید تا آنکه در سفر اخیر به شمال در حالیکه در جاده عباس آباد به کلاردشت بودیم برای اندکی گردش در جنگل که راهنمایمان در حالیکه لبخندی از سر تاسف می زد گفت : حدود یک کیلومتر بالاتر از اینجا امامزاده ای است به نام امام زاده علی که تا سه سال پیش وجود نداشت . 


در این بین من که بسیار متعجب شده بودم گفتم جدا !؟؟!

راهنمای گرام ما عرض کردند که بله آقا ، سه سال پیش یه بابایی خواب می بینه که اینجا امام زاده هست و الان هم شده محل چاپیدن پول مردم . 

من و همراهان هم که تا حدی کنجکاو شده بودیم از ایشان خواستیم که اگر امکانش هست ، توقف کوچکی در کنار این بقعه داشته باشند تا کمی آنرا بررسی کنیم !!


نمائی از بقعه مذکور 


بعد از دیدن مکان مذکور با کمی تفکر به چند ایراد کلی از این امامزاده رسیدم :


1- آنچه که در این امازاده بیش از همه بچشم می آمد عدم وجود حتی یک شجره نامه بود . حال آنکه برای شناساندن شخصیتی به اسم علی بی شک نیاز به شجره نامه ای بود تا می فهمیدیم که ایشان کیست .

2- از نکات حیرت آور این مکان که شاید شعور مردم را در حد دراز گوش فرض کرده بودند آن بود که قبری منسوب به بی بی شهربانو را نیز در کنار آن ساخته بودند . حال آنکه قبری به همین نام دست کم 400 سال در کوه های اطراف تهران وجود دارد . و از همه مهم تر آنکه دکتر شریعتی در کتاب تشیع علوی تشیع صفوی بصراحت وجود چنین فردی را با دلایل منطقی رد می کند و آنرا زاییده ناسیونالیست هایی می داند که می خواهند ایجاد پیوندی در میان خاندان باستانی ایران و امامت بکنند !!!

در تصویر زیر نام بی بی را در کنار امام زاده مذکور می توان دید .


3- سومین ایراد کلیی که می توان به چنین مکانی گرفت آن بود که اگر سیر تاریخی علویانی که به طبرستان فرار می کردند و گاه کشته می شدند را بررسی کنیم براحتی در میابید  آنانکه از کوه های البرز جنوبی گذشتند همگی به طبرستان رسیدند و گاه کسانی بودند که در میانه راه دستگیر می شدند از جمله شخصیت هایی مانند امام زاده داوود و امام زاده صالح که همگی در البرز جنوبی گرفتار شدند و کشته شدند و هیچ امام زاده وجود ندارد که در البرز شمالی کشته شده باشد چراکه حکومت علویان طبرستانی به خط مشی فکری زیدی در این محل بودند و اگر هم بنا به فوت باشد خیلی زودتر از این ها باید این قبر ایجاد می شد .

4- عوام فریبی سازندگان آن و عدم رعایت کوچکترین نکته ی مذهبی در این مکان حداقل در ظاهر به واقع آدمی را ریشخند می  کند ، دیدن بنری با این مضمون حقیقتا تاسف آور بود :



دیدن چنین بنری با چنین مضمونی بیشتر به کاسه ی دریوزگیی شباهت داشت که عده ای در دستانشان گرفتند و بنام خدا از خلق خدا دزدی می کنند و خدا را بازیچه ای کردند که با ایشان از مردم کلاهبرداری می کند و این مردم عوام و فریب خورده با روشن کردن شمع هایی بدرستی که حماقت خویش را نمایش می دهند !!


همیشه از دوران کودکی به جمله ی آیت الله مطهری فکر می کردم که چرا کسی به قطار ایستاده سنگ نمی زند و وقتی قطار حرکت می کند سنگ باران می شود ، تا آنکه در این سفر پاسخش را یافتم و آن این بود که اساسا جامعه ی ایستا و خرافی که همگی از دست رنج های خاندان صفوی است از کسانی که فکر می کنند فراری هستند و متنفر و هر آنکه به ایستا بودنشان کمک کند و بیشتر به جهل و یک جا نشینی سوقشان دهد موجبات تکریم خویش را ایجاد کرده .


براستی در جامعه ی رو به زوالی افتاده ایم که جز همان قرون وسطی عاقبتی برای آن نخواهیم یافت ، جامعه ای که خرد در آن جای ندارد و اندیشه های خرافی که در قالب دین تحریف شده به مردم خورانده می شود حال چه به عمد و چه به به سهو ولیکن آنچه که مسلم است آنست که پایان این راه نه ترکستان است نه تحجر ؛ پایان این راه بن بست است ، بن بست !!!!


به یزدان که گر ما خرد داشتیم             کجا این سرنوشت بد داشتیم

=========================================================


مطلب دوم آنکه امشب عروسی دعوتم ، عروسی دوست عزیزم محمد که می تونید وبلاگشو از اینجا  ببینید . محمد عزیز ، پسری که از دبیرستان با یکدیگر همکلاس بودیم و در دانشگاه نیز در یک رشته و در یک دانشگاه قبول شدیم .


این هم خودش حسن ختامی شد بر این مقاله . امیدوارم خوشبخت بشن 


مطلب سوم هم اینکه 20 روز بدور از دانشگاه ؛ ... 


مانی

روز جهانی زن !!

امروز در دانشگاه به همت بچه ها یه سمینار برگزار شده بود در سالن مطهری که حالا نمی دونم اسمشو بذارم پاسداشت زن یا تاریخچه زن و یا اصلا همینجوری یه سمینار در مورد زن !! 


جدا از این صحبتا امروز غروب که داشتم با ماشینم بر می گشتم بطرف منزل با دوتا مسئله فکری خیلی درگیر بودم و حالا بماند دومیش چی بود ( پایین متن توضیح می دم ) ، ولیکن اولیش در مورد همین مطلب بود ؛ اینکه چرا ما روز جهانی حقوق بشر داریم یا روز حمایت از آزادی مطبوعات و روز کارگر و امثال هم که همگی پارامترهایی است تولید شده بدست بشر و در این بین روز جهانی زن هم داریم ؟!؟!


بعد از کلی مکاشفه ، کاشف به عمل آوردیم که شاید تنها دلیلش آن باشد که هنوز کشورهایی هستند و هستیم و خواهیم بود که در جامعه ی استبدادی و مرد سالار همیشه زن را ضعیفه می خوانیم و از جهالت خویش و به نفس تعصب دروغین ، عقده های و کین و کمبود های خویش را بر سر نسلی می آوریم حال چنین روزی را ساخته اند که مثلا من نوعی یادم بیافتد که ای آقا زن هم بشر است !!


زن-58040


باید اعتراف کنم که زن آسیب دیده ترین شخصیت این فرهنگ است و به تحقیق جفایی که به زن می شود بدور از انصاف است و بی شک سهم بسزای این جفا ناشی از سنت و دین است ، شاید جمله ی شاهین نجفی در آهنگ ما مرد نیستیم که تقدیم شده بود جنبش زنان ایران خود نکته ی زیبایی باشد که بدین مضمون بود : 


زنی که گناه بود بودنش ولی بی جرم زنی که استحاله کرده بودنش تو فرم


کوتاه سخن می کنم چرا که نه بنده زن هستم و نه وظیفه خویش می بینم که در این فرهنگ مرد سالار که شاید سه چهارم زنانش به تو سری خوردن عادت داشته باشند و قوی بودن در ذاتشان نیست بنشینم و حقوقی صحبت کنم که حتی خود نیز باورش ندارند . 


زن-


اوج دوری از آرمانهایمان را جایی می بینیم که آقای کروبی برای اولین بار ادعا کرده اند که برای نخستین بار اگر رای بیاورند و گر رئیس جمهور شوند ، یکی از اعضای کابینه خود را زن خواهند کرد . نمی دانم این اتفاق را خوش یمن بنامم و آنرا به گردن جنبش های زنان بیاندازم و یا آنکه آنرا حربه ای تبلیغاتی و چه بسا تغییر جامعه بنامم ولیکن آنچه که مسلم است آنست که اگر تمام دنیا هم به چنین روزی احتیاج نداشته باشند کشور ما دارد تا امثال من نیز بیادشان بیافتد زنان نیز مساوی مردان هستند !!


مانی 


===============================


حالا می رسیم به مطلب دوم که ذهنم رو مشغول کرده بود مثل همیشه یه حکایت هست که به بارون ختم شد ، اول از سعید عزیز که این شعر رو برای من اس ام اس کرده بودن یه تشکر بکنم تا بذارمش دوم هم اینکه امروز این متنو تقدیم می کنم بخودش که می دونه کی هست  ( هرچند امروز شرط شد که دیگه به این مسائل فکر نکنیم و ما هم مطمئنا رو حرفمون هستیم و بی شک در ظاهر ، نمائی بروز نخواهیم داد  ) چقدر حرف زدم بابا بریم سراغ شعر  !!


باران باشد 

تو باشی 

یک خیابان بی انتها باشد 

به دنیا می گویم خداحافظ .


اینم یه عکس از سفر شمالی که با چند تا از دوستان داشتیم و انشالله یه گزارش خیلی دقیق هم در موردش در روز های آتی می نویسم .  ( عکس رو از عمد اینجوری گذاشتیم که شناسایی نشه چهرمون   )


مانی-76475


موفق باشید و سربلند 

مانی



و اینبار تعقل در تامل !!

واقعا روم سیاه ؛ دیگه فقط کم مونده پاره آجرای دانشگاه بهم تیکه بندازه که اقا وبلاگ زدی که آپ نکنی !؟؟! من از همین تریبون با محکوم کردن این مطلب و اعلام انزجار از کاهلی و تنبلی و تن پروری و از این صحبتا ، اعلام می کنم از این به بعد هفته ای یه بار آپدیت می کنم 


این چند وقته بجاش مطلب قشنگ خیلی خوندم که زیبا ترینش این مطلب آقای عبدی بود که صحبتش رو در کلاس انقلاب اسلامی مورخ دوشنبه هم کردم و حاج آقا رو یه مقدار باهاش اذیت کردم !! مطلب در مورد پرتاب ماهواره امید هست که بهتره در موردش چیزی نگم و دعوت کنم خود مطلب رو بخونید .


برای خوندن این مطلب فوق العاده اینجا رو کلیک کنید .


مطلبی که امروز می خوام بنویسم بیشتر تلفیق هست و محوریت دقیقی نداره ، تلفیقی از ابوذر ، چهره ی مورد علاقه ی دکتر شریعتی و کمی هم از شادروان کسروی و یه خورده هم چاشنی تاریخ و سیاست ( چی شد ! ) خلاصه اینکه منو از نظراتتون بی بهره نذارید .



=====================================================


و اینبار تعقل در تامل !!


ابوذر ، مردی از تبار راهزن غفاری که از سابقون محسوب می شود و جزو ده نفر نخست است که اسلام آورد ، اینکه چرا دکتر شریعتی ابوذر رو چهره ی اسلام می داند بحثی پیچیده است و مجالی بسیار فراتر از یک وبلاگ و چند دست نوشته می خواد ولیکن بطور مجمل ،  گر بررسی کنیم پی خواهیم برد که اساسا ابوذر خود نخستین سوسیالیست جهان اسلام است ، به عبارت بهتر تلفیق اسلام و سوسیالیستی که دکتر شریعتی به دنبال می گردد تنها در ابوذر می توان خلاصه کرد . 


هرچند از نظر شخصی اینجانب اسلام و سوسیالیست تنها یک وجه اشتراک دارند و آن هم غیر قابل اجرا بودن هر دوی آنهاست . شاید آرمان های اولیه هر دو زیبا باشند و هر دو بدنبال تعالی باشند ولیکن وقتی هیچ تجربه ی موفقی در این بین نمی توان یافت می توان اذعان داشت که اساسا هردو قابل اجرا نیستند ، هیچ حکومت سوسیالیستی در دنیا موفق نبوده و نماد اسلام و حکومت اسلامی که با نام علی شناخته می شود نیز در زمان خلافت خود علی 5 سال بیشتر دوام نداشت و هرروز این سپاه بود که روزی در بصره و جمل بود و روز دیگر در صفین و روز بعد در نهروان و فردایش کشته شدن در محراب نماز .


ابوذر به واقع شخصیتی است معترض ، آن هم معترض به همه چیز و بیشتر به مثابه آخوندهایی می ماند که بقول کسروی هر حکومتی جز خودشون رو غاصب می دونن و جز برای حکومت مهدی سربازی رفتن و مالیات دادن حروم می دونن و کاری جز غر زدن بلد نیستن و کمترین تلاشی برای بهبود اوضاع نمی کنن و با نام سنت پیامبر و لباس رسول الله در منابر ملت رو فقط تحریک می کنن و با چوب لای چرخ گذاشتن از هیچ کارشکنیی فرو گذاری نمی کنند . 


ابوذر شخصیتی که در هیچ یک از سه غزوه ی بزرگ بدر و احد و خندق حضور نداشته به ابوبکر معترض است و به عثمان پرخاشگر و شاید اگر عمری برایش می ماند به علی هم معترض می شد !!


از نظر نگارنده این روحیه غر زدن وقتی با روحیه ی کذاب مغول مخلوط می شود و به عنوان چاشنی یک فرقه ی خرافی و تحریف شده ی شیعی نیز بدان با الطاف خاندان صفویه اضافه می شود تنها یک محصول دارد و آن هم یک ملت ستم کش در عین معترض !!!!


کسروی با مثالی زیبا این چالش را یاد آور می شود ، وی در شیعی گری می نویسد :


در سال 1330 قمری ( حالا تاریخش دقیق یادم نیست ولی همین حدوده ) در زندان مرکزی شهر تبریز در روز عاشورا عده ای وطن پرست واقعی که در اون ها ثقه الاسلام هم بوده در سرباز خانه بدار آویخته می شوند ، در حالیکه مردم در پشت دیوار زندان فریاد می زدند : داد از ظلم یزید !!!


همه اینها در حالیست که در روز ماقبل اربعین در همین تهران ، در همین پایتخت ، در همین کشور ، در همین مملکت شیعی ، در همین حکومت علی ،


جانباز شیمیایی در مقابل مجلس خود سوزی می کند و فردایش در روز اربعین مردم همین کشور با راه انداختن دسته هایی فریاد از ظلم یزید می کنند و کسی نیست بپرسد ، براستی یزید کیست ؟!؟!؟


========================


نکته 1 : جناب لاریجانی در مصاحبه ای فرمودند این بنده خدا جانباز نبوده و یه معتاد بوده

نکته 2 : اصلا فکر نکنید جناب لاریجانی شعور ملت رو در حد بقره گرفتن 

نکته 3 : روم سیاه یک میلیارد و پنجاه و اندی میلیون دلار رو دولت عدالت گستر نریختن به حساب خزانه و ما صحبت چی می کنیم .

نکته 4 : حمید رضا ترقی عضو ارشد موتلفه اعلام کرد زندگی احمدی نژاد مثل یوزارسیف هست (روزنامه اعتماد چهارشنبه 7 اسفند )

نکته 5 : حاکم کومور گفت تحریم های علیه ایران باعث شکوفایی ایران شده ( برای پی بردن به موقعیت جغرافیایی کومور به نقشه های افریقا در مقیاس های بزرگ نیازمند هستید ) در ضمن خبر هم مال پنجشنبه در خبرگزاری فارس هست .

نکته 6 : خبرگزاری ایلنا هم در روز چهارشنبه طی یک گزارش نوشت که محمود احمدی نژاد و عمر گیله حاکم جیبوتی ( اینم تو آفریقاست و نهایتا اندازه کرج باشه اندازش و بغل اتیوپی هست ) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که ایران و جیبوتی می توانند برای حل مشکلات جهان پیشگام شوند . ( یاد آور می شوم نرخ بیکاری در جیبوتی 40 درصد هست )

نکته 7 : آخر هفته خوبی داشته باشید .

نکته 8 : من رو از نظراتون محروم نکنید .

نکته 9 : مانی